Danny Elfman

4. června 2012 v 0:44 | ostrou |  Hudba

Danny Elfman




V historii hudby nalézáme velké množství nadaných skladatelů, z jejichž děl se staly odkazy pro nadějnou budoucnost dalších umělců na celém světě. Tihle lidé zasvětili své životy notám a libozvučným řečím hudebních nástrojů. Například takový Mozzart, Bethoven, Stravinsky a další, se stali věčnou inspirací skladatelů vážné hudby, což je vlastně starší sestra filmové hudby. Dnes je svět plný legend, jejich rozsáhlý počet nelze zjistit. Každý z nich provádí různé experimenty v nahrávacích studiích a často tvůrce kombinuje živý orchestr s elektronickými prvky.
Jedním z takových talentů se stal právě Danny Elfman, který se již v osmdesátých letech účastnil zavedení novodobé podoby tohoto hudebního žánru. Dnes si na něj vzpomene málokdo. Bez jeho muziky by však ale některé filmy neměly takové kouzlo, byly by jiné, než jak je známe a v mnoha případech možná i méně úspěšné, protože víme, že hudba má někdy na film velký vliv. Myslím, že se mnou většina z vás bude souhlasit, když vzpomenu úspěch znělky seriálu Simspnovi nebo Zoufalé manželky, nebo když si uvědomíme, jak často různé televize používají v reklamách znělku filmu Spiderman, Střihoruký Edward nebo Muži v černém. (klikněte na ,,celý článek")



Danny R. Elfman se narodil v Los Angeles v roce 1953. Jeho rodina měla existenční problémy a tudíž si musel vydělávat sám na sebe. Živil se, jako promítač v menším Kalifornském kině, kde v sobě poprvé oběvil zájem o jistý obor. Ve třiadvaceti letech se svým bratrem Richardem založil kapelu, která se později v USA proslavila pod názvem Oingo Boingo. V temtýž roce ale také vstoupil do filmového průmyslu jako neznámý herec.
Když odletěl do Paříže, kde působil jako zaměstnanec u zdejšího divadelního muzikálu, měl možnost získat zkušenosti se scénickou muzikou s dechovými nástroji. To byl další zlom v jeho životě, který jej přimněl udělat další krok. Za vydělané peníze odcestoval do Afriky, kde nadšeně objevoval řadu exotických instrumentů. Později se ale kvůli malárii musel vrátit domů, do Kalifornie, kde jej znova zkontaktoval Richard za účelem obnovit sezónu kapely.
Skupina Oingo Boingo působila od roku 1976 celých devatenáct let. Díky její slávě si Dannyho talentu už v osmdesátých letech všiml tehdy neznámý režisér Tim Burton, který se chystal vstoupit do světa se snímkem Pee-Weeho velká dobrodružství. V osmdesátém pátem tedy Elfman poprvé oficiálně složil hudbu k celovečernímu filmu a poté k animovanému seriálu Simpsnovi, jehož úvodní melodii dnes snad každý zná. O čtyři roky později se proslavil po celém světě, díky komerčnímu trháku Batman od Warner Bros. a DC Comics pod vedením Burtona.


Danny Elfman se tehdy stal oblíbeným Burtonovým skladatelem. V následujících letech oba spolupracovali na dalších projektech, jako byl Střihoruký Edward, Ukradené Vánoce a Batman se vrací. Devadesátá léta byla pro tohoto významného skladatele obdobím otevřených náručí, jelikož se stal velice žádaným a proto měl téměř každou sezónu velmi plodnou. V roce 96 se Dannyho rozhodl zaůkolovat Bian De Palma, který se chystal natočit první celovečerní verzi známého seriálového příběhu Mission Impossible, ve které Elfman díky orchestru ztvárnil úvodní melodii tak, jak ji dnes známe. Další jeho proslavená díla byli Muži v černém a Dobrý Will Hunting, za něhož byl nominován na Oscara.


Na přelomu dvou tisíciletí se pustil do spolupráce na soundtracku pro první Spy Kids a další Burtonovy snímky, jako je Ospalá díra a Planeta opic. Ke své staré slávě se ale opět vrátil až v roce 2002, kdy vytvořil monstrózně rytmickou hudební atmosféru k filmu Spider-man od Sama Raimiho a k jazzovému muzikálu Chicago. Dále se kromě méně známého Hulka, Červeného draka a Burtonovy Velké ryby, účastnil na filmu Muži v černém 2 a také složil úvodní známou znělku k novému seriálu Zoufalé manželky. V roce 2004 Danny Elfman jen zářil úspěchem díky druhému Spider-manovi, který je považován za jeden z jeho doposud nejlepších soundtracků. V temtýž roce složil krásnou pohádkovou hudbu k filmu Mrtvá nevěsta Tima Burtona a ke druhé jeho pohádce Karlík a továrna na čokoládu vytvořil rozsáhlý svět plný různých hudebních žánrů.


V následujících letech se svými hudebními složkami prezentoval na dalších filmech, jako je Království, kde hodně experimentoval s elektronickými prvky, které zde prezentují blízký východ, film Milk, kde obdržel další nominaci na Oscara a ocenění Amy, dále Wanted s Angelinou Jolie, Jamesem McAvoyem a Morganem Freemanem, kde se Elfman svým propojením erchestrálních i elektronických experimentů doslova překonal a v neposlední řadě skládal hudbu pro film Terminator Salvation od režiséra McG.


Mezi jeho poslední díla patří nový Vlkodlak, Tři dny ke svobodě, Burtonova Alenka v říši divů a oblíbený rodinný film Ocelová pěst. Nejnovější soundtracky patří k filmům Temné stíny a Muži v černém 3 a v následujících měsících se můžeme těšit na další Burtonův animák s názvem Frankenweenie.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama